Ät rätt då du tränar

Mat och träning, det hör samman och går lite hand i hand. För att orka träna måste du äta, sedan måste du träna för att göra av med maten. Det är viktigt att äta rätt och inte en massa skräpmat. Nu är det inte ett helt förbud mot det, det är ett måste att få unna sig saker, ibland. Men det är just det där att bara göra det ibland. Inte alltid. Lite som att ta en casino bonus, ibland, för att testa turen. Eller att testa ett casino med bankid. Läs mer här om det. Ett av de viktigaste matråden för dig som precis börjat träna, det är att se till så att du äter både före och efter träningen. Före för att du ska orka träna, efter för att fylla på förråden så att säga. Välj då bra mat, som innehåller bra näring, inte bara en massa kalorier.

Hur ska man äta före och efter träning?

Det är bra att äta minst 2 timmar före träningen, det så att du har mat i magen, men inte så mycket att du får håll eller ont i magen av det. Sedan är det som så att för att tillgodogöra sig näringen som ligger i magsäcken, så måste maten spjälkas och nå tarmarna för att absorberas och användas vid träningen.

Är det så att du verkligen måste äta strax innan träning så kan det vara bra att satsa på något mindre, som ett äpple eller lite nötter, cirka 15 minuter före. Undvik att drickka energidrycker och läskk, för det gör dig faktiskt energilös och låg.

Se till att regelbundet under dagen dricka vatten. Det gör att du inte behöver hälla i dig en massa under träningspasset.

Efter träningen är det bra att fylla på med något, gärna cira 20 minuter efter. Då kan det vara bra att äta ägg, frukt, eller kesella och bär. Senare, 1,5 timme efter kan du äta middag, då med bra mat. 

Ska man äta olika beroende på vad man tränar?

Om du är en vardagsmotionär så kan du äta relativt likadant, det som kan skilja är vad du kan  äta och hur nära inpå träningspassen. Ett hårt konditionsträningspass kräver många gånger lite längre tid efter en måltid och att magsäcken är relativt tom, alltså vad måltiden innehåller, jämfört med styrketräning. Med styrketräning är det ok att äta lite närmare inpå träningen och efter så kan du äta mat som har både proteiner och kolhydrater.

Träningstips för dig med stillasittande jobb

Även om du har ett stillasittande jobb, försök ändå att röra dig så mycket som möjligt under dagen. Ställ dig upp minst en gång per timme. Du kan gå och hämta vatten, gå på toa, eller göra enkla träningar vid skrivbordet. Använd din lunchtimme till mer än bara äta, ta även en kort promenad, det gör gott för dig och din kropp. Sedan se även till att få in ett eller ett par träningspass i veckan. Det med olika aktiviteter du gillar att göra. 

16 okt 2020