Ja den innehåller socker men so what!?!?

Saft, vad är det för skit. Det är ju dryck med massor av socker, enligt många. Men jag tänker faktiskt skilja på saft och saft. Saft du gör själv, eller någon annan, men den ska vara egengjord innehåller mer än bara socker och E-nummer. Så det ÄR skillnad på saft och saft. Men med detta sagt så visst innehåller även min saft socker, men so what, den innehåller även bra saker.

Aroniabär innehåller antocyaniner, de supernyttiga antioxidanterna som även finns i bl.a. blåbär och björnbär. Förutom det är de även fullproppade med vitaminerna A, B2, C och E samt järn och jod.

Tänk på att låta frosten nypa bären innan du gör saft på dem, eller stoppa dem i frysen en sväng. Det tar bort lite av bitterheten i bären.

 

Aroniasaft

2 liter aroniabär, sköljda och avrunna
5 dl vatten
5-6 dl socker till varje liter avrunnen saft

Gör så här: Koka bär och vatten under lock på svag värme tills bären skrumpnat ihop och gett ifrån sig all saft, ca 15 minuter. Häll saften genom en silduk eller ett finmaskigt durkslag. Låt det självrinna, rör eller
pressa inte bären.
Mät upp mängden saft du fått, häll tillbaka den i grytan och tillsätt rätt mängd socker. Koka upp, ta grytan från värmen och skumma av.
Fyll saften i rena, och varma flaskor, låt svala innan du ställer dem i kylen. Smaka på saften och späd ut den med vatten om den är för stark.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback