Löparknä

Löparknä, löparens mardröm men en verklighet för många. Smärta i knä uppstår för att senan som löper på utsidan av låret blir irriterad då den gnids mot lårets benutskott.
Hur man springer, löpstilen, har en betydande roll. Beroende på vilken vinkel foten hamnar i vid isättning kommer det att göra mer eller mindre skada.

För att förebygga löparknä bör man tänka och träna på sin löparstil. Vilken vinkel har du vid isättning? Vart landar din fot i förhållande till resten av kroppen vid isättning? Hur ser dina löparskor ut, är de rätt utformade för dig?
Sedan är det viktigt att styrketräna även som löpare. Det behöver absolut inte vara träning på gym utan kan likväl utföras hemma med eller utan vikt. Exempel på en bra övning är knäböj, de kan du göra som vanliga knäböj med båda fötterna i marken eller som enbens knäböj, där du står på ett ben och böjer detta.

Har du drabbats av löparknä är tipset att ta ett uppehåll från löpningen. Träna andra saker som håller igång konditionen men som inte påverkar knäet på samma sätt, exempelvis cykling.
Se även över din löpstil, här kan du behöva ta hjälp av en löpcoach då det kan vara svårt att bedöma och utvärdera sig själv. 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback