You hate them, you hate them, but they are so good for you!

Bakintervaller; intervallerna från helvetet men som är så otroligt bra för dig. Skippa inte dem för att de är så dryga, jobbiga och asjobbiga. Gör dem och bli starkare.

Backintervaller innebär att man springer intervaller i backar, man springer alltså snabbt uppför en backe, joggar eller går ner för att sedan springa upp igen. Beroende på hur lång och brant backe/backar man har att välja på, kan man få många olika träningseffekter.

Korta intervaller
Att springa intervaller i en kort men brant backe kan man kalla styrketräning. Våga ta i uppför och ge dig själv möjlighet att hinna återhämta dig innan nästa intervall.

Medellånga intervaller Är man medeldistans- eller långdistanslöpare är det ofta dessa backar man möter under sina rundor. Man brukar räkna medelånga intervaller kring 200-400m. Försök hålla ett jämt tempo i hela intervallen, det är lätt hänt att man gasar på i början och dör av mot slutet.

Långa intervaller                
Till långa backintervaller räknas de backar som är 1000-2000m. Det kan vara svårt att hitta dessa backar så många som vill springa långa intervaller använder sig av löpband men har du möjlighet spring gärna ute.
 
 
Upp och ner och upp och ner.....
 

Kommentarer
» Cornelia

Jag gillar verkligen backintervaller, gillar att jag kan ta ut mig helt och bli så otroligt svettig på så kort tid. Haha!

Svar: Grymt, jag skulle behöva lite backpepp av dig. Backintervaller är en hatkärlek för mig, jag hatar att de är så jobbiga men älskar effekten och känslan efteråt.
None None

2015-06-22 // 13:43:32
URL: http://corneliae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback