Att använda sig av triggers vid träning

Att använda sig av en trigger vid träning, tävling och i vardagen är smart. Vad är en trigger och vad ska man använda den till?
 
En trigger är en moment som du gör, det kan vara en rörelse eller en tanke. Exempelvis kan det vara att innan du gör ett lyft på gymmet eller springer uppför en brant backe så knyter du näven och trycker hårt eller klappar med ena handen på benet. Det kan även vara att man går in i sig själv; sluter ögonen, andas djupt och säger något peppande eller drar sitt mantra om man har ett.
 
Triggern samlar kraft, får en att fokusera och gör en redo att utföra det man tänkt.
 
Personligen använder jag mig av mentala triggers, Jag överanvänder dem inte utan nyttjar dem när det blir tufft, tungt och jobbigt; när jag behöver den där extra pushen. Jag har några olika triggers beroende på vad jag ska göra, tänkte dela med mig av två.
 
Trigger 1, används på gymmet.
Vi tar marklyft tillexempel. Precis innan jag ska lyfta stången, tittar jag mig i spegeln framför, andas in och tänker "Nästa gång stången ligger här är om x repetitioner", andas ut och tänker "Nu kör vi" sedan är målet att stången inte läggs tillbaka innan repsen är gjorda.
 
 
 
Trigger 2, löpning långpass.
Springer jag 20 km brukar jag dippa någonstans mellan 14-16 km. Då vill jag bara lägga mig ner, kasta skorna och skita i allt. Negativa tankar börjar mala runt i huvudet men då kramar jag min löpar-trigger. En av mina mostrar sa en gång till mig "Margareta, varför springer du? Vi Martimos vi springer inte, jo kanske om en björn jagar oss". De här orden ekar i mitt huvud och jag får sån enorm kraft av dem. Jag springer för att jag älskar det, jag springer för att jag kan, jag springer för att jag mår bra av det, jag springer för alla de som inte kan springa.
 

 
Nyttja triggers men kom ihåg att ta hand om dem, utnyttja inte dem i "onödan" och ladda dem med ny energi. Det kanske låter konstigt att man ska ladda sin trigger men med laddning menar jag att du kan förbereda dig själv på att under ett visst moment i träningspasset är det ok att använda dem.
 
Hur gör Du? Använder Du triggers? Om inte, våga prova och ge det tid. Nya saker kan kännas konstiga och fåniga men ge triggers en chans, jag tror de kommer att ge dig massor tillbaka.
 
Dela gärna med dig av dina tankar och funderingar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback