Styrkeövningar som hjälper dig i backarna

När man är starka är saker roligare att göra. Backintervaller är lite av min hat-kärlek men ju starkare jag är som löpare desto mindre hatar jag dem.
 
Därför tänkte jag tipsa om några styrkeövningar du kan göra för att stärka dig så backarna inte blir en enda djupsuck.
 
Jag brukar först värma upp ordentligt, sedan kör jag en cirkel med tre övningar. Till en början gjorde jag dem tre varv och ökade sedan på. Vill man kan man använda "vikter" (stenar eller annat man hittar ute) men det går även bra att köra utan. Efteråt brukar jag avluta med lite lugnare löpning.
 
-Knäböj, 10-15 reps
-Step up på sten/bänk, 10-16 reps
-Utfall, 10-16 reps
Kör alla tre övningar efter varandra, utan vila men skaka gärna ur benen om du för mjölksyra. När första cirkeln är gjord, vila ca 1 minut och kör sedan igen. Stressa inte igenom övningarna, det är bättre med färre reps men med bra teknik.
 
Heja! Ut och jobba uppför dessa backar.
 
 

Kommentarer
» Tobias

Ja till backintervaller! :D Älskar också att hata dem – riktigt bra träning.

Svar: Ja grymtbra träning är det.
None None

2015-08-18 // 11:57:50
URL: http://www.athlegan.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback