Uppvärmning innan löpningen

Att värma upp ordentligt innan löppasset är A och O inte bara för att undvika skador utan även för att träningen ska vara rolig och ge effekt. Är du inte ordentligt varm och kroppen förberedd på vad som kommer att hända så kan du inte ta i det som behövs.

Några tips på vad du kan göra under uppvärmningen:

Rask gång- Gå med hög fart, armarna ska vara i rörelse. Övningen värmer upp hela kroppen och det minskar risken för skador.

Hälsparkar- Håll kroppen rak med lätt framåtskjutna höfter och sparka dig växelvis i baken med hälarna. Ha ett högre tempo och landa mitt på foten.

Knälyft- Håll kroppen rak och lyft ett knä i taget, tänk på att dra upp foten under höften och skjut inte den framåt.

Utfallsgång: Stå axelbrett med fötterna, ta ett steg fram med ena foten och sjunk ner tills det främre benet är i mer eller mindre än 90 graders vinkel. Flytta dig framåt så det bakre benet kommer framför dig och gå ner i ett nytt utfall. Tänk på att utföra rörelsen i ett lugnt tempo.

Stegringslöpning- Under 50 meters sträcka springer du till en början i ett lugnt tempo för att sedan öka tills du springer i ett tempo av 90% av din maxfart. Håll den höga intensiteten de sista 25 metrarna, små jogga tillbaka till start. Tänk på att andas och spring avslappnat men med snabba steg. Övningen gör att du tränar upp snabba steg samtidigt som pulsen höjs, det förbereder kroppen för utmaningar som kommer under löpturen.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback